De thema’s identiteit, diversiteit, inclusieve taal en discriminatie krijgen de boventoon bij deze lestips.
En men trekt duidelijk de kaart voor homoseksualiteit als ‘natuurlijk’. Wie een andere opinie deelt, dit met respect voor de holebi’s als persoon zelf, wordt bijgestuurd en krijgt het antwoord dat dit een overtuiging is, maar geen feit … Moeten we het heteronormatieve loslaten en moet diversiteit van seksualiteit de nieuwe norm worden?
Zijn dat de prioriteiten voor een neutrale seksuele opvoeding, zoals de Belgische grondwet vraagt? Ook de minimumdoelen opgesteld door de Overheid vragen daar niet om. De seksuele vorming van Sensoa wordt ideologisch ingevuld en is verre van neutraal.
=> We citeren hier niet de volledige tekst. Die kan u vinden onder deze link (Bron>>).
De tekst van Sensoa die wij citeren en bespreken staat in het cursief, ons commentaar wordt ingeleid met een pijltje.
Je leerlingen zijn heel divers. Ze verschillen bijvoorbeeld in :
Genderidentiteit en seksuele oriëntatie, Beperkingen, Leeftijd, levenservaringen en seksuele ervaring, Inkomen van de ouder(s) en gezinssamenstelling; Huidskleur, etnische afkomst, religie, taal
=> Laat ons beginnen met te zeggen dat we niets hebben tegen holebi’s, dit om alle veroordelingen van discriminatie te voorkomen.
=>In de minimumdoelen voor de basisschool van de Overheid staat er ‘Weten dat er verschillende soorten gezinnen zijn’. Spreken over genderidentiteit en seksuele oriëntatie gaat al een hele stap verder en staat niet in de minimumdoelen voor het lager onderwijs.
Hoe zorg je ervoor dat elke jongere zich welkom, gerespecteerd en veilig voelt? Ook als je praat over relaties en seksualiteit?
Geef een voorbereidende les over diversiteit (Bron>>)
Laat je leerlingen kennismaken met begrippen rond identiteit, diversiteit en discriminatie.
=> Waarom moeten de leerlingen met deze begrippen kennis maken, namelijk 'identiteit, diversiteit'?
Gelden hier ook de instructies van Rutgers aan de leerkrachten. ‘Niet hetero moet de norm zijn, maar diversiteit. Het gaat erom de heteroseksuele norm los te laten en het gesprek over diversiteit op gang te brengen.’ Het gaat dus niet enkel over het accepteren van de uitzonderingen, maar ook van het loslaten van normen.
=> Daarbij komt aansluitend het thema ‘discriminatie’ aan bod. Dient dit laatste omdat niemand een waardeoordeel zou geven over de transgendertheorie, homoseksualiteit ... Leerlingen moeten inderdaad leren dat ze personen niet mogen discrimineren. Maar dat mag geen middel zijn om hen monddood te maken. Ze mogen wel een opinie hebben over de ‘nieuwe’ diversiteiten die om de hoek komen kijken. Er mag een verschil zijn in opinie, zolang dit gaat met respect voor de persoon.
Geef aandacht aan gelijkenissen, focus dus niet alleen op de verschillen.
=> Waarom moet er meer aandacht zijn voor gelijkenissen? Mogen de verschillen man-vrouw, jongen-meisje niet meer benoemd worden? Moet onze wereld een grijze massa worden?
=> Met het gelijkheidsbeginsel kan men alle normen wegvagen, er is geen goed en kwaad meer, juist en onjuist. Zo kan men vaginale seks gelijkschakelen met anale seks en orale seks, want de verschillen mogen we niet benoemen. Dat komt goed uitkomt voor de Rainbow families waar vaginale seks onmogelijk is. Dit past precies in het wereldbeeld van Sensoa: equality- waar seksuele diversiteit gepromoot wordt.
Breng diversiteit in je inhoud en taal
Tips om je inhoud diverser te maken.
Kies voorbeelden, verhalen en oefeningen waarin mensen met verschillende ervaringen,
lichamen en overtuigingen een plek krijgen
=> Volgens de nieuwe woke-waarden bestaat er namelijk geen goed en fout.
Het enige wat fout is, is oordelen. Dus alle nieuwe vormen van diversiteit zijn welkom en de oude hetero-norm en het binaire geslachtsmodel (m/v) moeten wijken.
Tips om je taal herkenbaar te maken voor iedereen
Door bijvoorbeeld 'partner' te zeggen in plaats van 'vriend' of 'vriendin', voorkom je dat je onbewust uitgaat van heteroseksuele relaties. Zo creëer je ruimte voor verschillende identiteiten en ervaringen in de klas.
=> Hier wordt het letterlijk benoemd ‘Voorkom dat je onbewust uitgaat van de heteroseksuele relaties’.
=> De uitzondering bevestigt de regel. We moeten de andere samenlevingsmodellen aanvaarden
=> Moet men omwille van de ± 3% uitzonderingen alle personen van een heteroseksuele relatie anders aanspreken?
Maak eerst het doel van de discussie duidelijk
Maak vooraf duidelijk wat het doel is van de discussie: van elkaar leren. Je verwacht niet dat leerlingen hun mening veranderen. Je wil dat ze luisteren naar elkaar en kritisch nadenken over hun eigen ideeën en die van anderen.
=> Leerlingen zijn nog te jong om deel te nemen aan een discussie. Eerst moet de leerling neutrale informatie krijgen en dan moet de jongere zijn mening vormen. Daar gaat tijd over. Dus in de basisschool moet men niet gaan discussiëren over queer en non-binair, is homoseksualiteit natuurlijk of niet… De school moet neutrale informatie doorgeven op het niveau van het kind zonder waardeoordeel.
Maak het onderscheid tussen feiten en overtuigingen
(Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat, doordat het ofwel zintuiglijk waargenomen ofwel instrumenteel gemeten kan worden - Wikipedia).
=> Homoseksualiteit, laten we het duidelijk benoemen: 'anale seks' is onnatuurlijk. Dat is meer dan een feit, dat is een biologisch gegeven!
=> Waarom is het gevaar voor soa’s bij anale seks veel groter dan bij vaginale seks? Omdat de anus, endeldarm niet geschikt zijn voor infiltratie van een penis.
‘Het slijmvlies van de aars is kwetsbaar en vraagt een voorzichtige aanpak. Bij penetratie ontstaan kleine wondjes in het slijmvlies. Via die wondjes kunnen soa's het lichaam binnendringen. Bescherm jezelf en je partner(s) hiertegen door een condoom te gebruiken‘ (Bron>>).
=> Waarom is bij anale seks eerst een anale douche nodig en niet bij vaginale seks?
=> Waarom wordt het medicijn PrEP vooral aanbevolen aan mannen die seks hebben met mannen, dit om een besmetting met het hiv-virus te voorkomen (Bron>>)?
=> Waarom geeft men de volgende raad aan mannen die seks hebben met mannen: ‘Laat je ieder half jaar testen op hiv en andere soa's (Bron>>)?
=> Waarom komt chemsex (seks met gebruik van chemische drugs) vooral voor in gay middens (Bron>>)? Werkt MSM verslavend? Wil men een steeds intensere prikkel?
=> Dat men anale seks ook ‘geslachtsgemeenschap’ noemt op de webiste ‘Alles over seks’ is onjuist(Bron>>). Geslachtsgemeenschap is een ontmoeting tussen de geslachtsdelen van man en vrouw, niet tussen een geslachtsdeel en een endeldarm/aars. Het gevolg van geslachtsgemeenschap is het mogelijks vormen van nieuw leven. Dit blijft afwezig.
Ieder heeft de vrijheid om hiervoor te kiezen, maar men moet anale seks niet gelijk stellen met vaginale seks en dit normaliseren. Het blijft een uitzondering(plus minus 3 %). Zelfs sommige holebi’s hebben de nodige reserves.
Het is niet omdat iets voorkomt, dat het ook natuurlijk is.
Het is niet omdat iets legaal is, dat het ook algemeen aanvaard is.
Het normaliseren van homoseksualiteit bevordert niet de seksuele gezondheid van onze jongeren en zorgt niet voor een daling van de verspreiding van soa’s. Integendeel, het aantal soa’s stijgt en bepaalde stammen van het hiv-virus worden resistent door het veelvuldig gebruik van het medicijn PrEP (Bron>>). Gedragsverandering is nodig.
De opinie van een leerling moet niet met onwaarheden ‘bijgesteld’ worden. Ook niet van de onderwijzer, want ook hij/zij is dikwijls niet akkoord met het Sensoa-verhaal. Laat de leerlingen vrij om hun opinie te delen en wuift dit niet weg met ‘dit is jouw overtuiging maar geen feit’.
Moet men anale seks normaliseren en als natuurlijk aanzien zodat de hetero-norm verdwijnt? Het blijft een uitzondering die men desondanks wil promoten ten voordele van de Rainbow gezinnen (een gezin met een alleenstaande, homo/ lesbo of transgender ouder).
=> Ieder heeft het recht te kiezen voor een eigen invulling van zijn seksuele geaardheid. Maar durft men het probleem bespreken waarbij de rechten van holebi’s op een kind ingaan tegen de rechten van het kind om door zijn vader en moeder opgevoed te worden? Of is dat het nieuwe taboe?
Op deze manier kunnen leerlingen eigen conclusies trekken of krijgen ze toch een breder perspectief dan in het begin van de les.
=> Bespreek men het thema homoseksualiteit, dan moet het onderwijs neutraal zijn, conform de Belgische grondwet, en het waardekader komt aan de ouders of de jongere zelf toe. Hier is men niet neutraal over homoseksualiteit daar men beweert dat deze overtuiging niet gebaseerd is op feiten, wat wetenschappelijk niet te bewijzen valt.
=> Men kan wel bijbrengen dat het uitzonderlijk voorkomt wanneer mannen seks hebben met mannen en dat men ieders mening moet respecteren.
=>Maar men moet niet aangeven dat het natuurlijk is en het tegendeel ontkrachten.
Besluit: Er zijn diverse meningen over homoseksualiteit.
Belangrijk hierbij is dat in de lespakketten van Sensoa:
Dus: geen eenzijdig verhaal over identiteit, diversiteit, rechten, feiten en overtuigingen a.u.b.
Een kritische kijk op ‘Week van de Lentekriebels’ in Vlaanderen volgens Sensoa-normen.
Bescherm onze kinderen, 31 maart 2025
Het thema voor dit schooljaar is, in het kader van de Lentekriebels, 'Praten over relaties en seksualiteit in superdiverse klassen'. Lestips (Bron>>)
Copyright © Alle rechten voorbehouden